آنچه در این مقاله اشاره شده است تاثیر تفاله شیرین بیان بر رشد گیاه توت فرنگی است. در تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که از تفاله شیرین بیان برای رشد گیاه توت فرنگی می توان استفاده کرد.

تفاله شیرین بیان

همان طور که در مقالات متعدد اشاره کردیم گیاه شیرین بیان یکی از قدیمی ترین گیاهان و همچنین مشهورترین گیاهان دارویی قاره آسیا و قاره اروپا است. کشور ما نیز با ۱۲ منطقه مناسب برای کشت این گیاه جز کشورهای تولید کننده این محصول است.

مناطق خشک، نیمه خشک و مدیترانه ای برای رشد این گیاه در عرض های جغرافیایی ۳۰ تا ۳۷ درجه شمالی مشخص شده است. هر ساله حداقل صدهزار تن از ریشه این گیاه در کشور ما برای عصاره گیری و پودر آن فرآوری می شود.

فرآوری ریشه شیرین بیان شامل خرد کردن آن، پختن و استخراج عصاره این گیاه از ریشه آن است. آنچه پس از این فرآوری باقی می ماند تفاله ریشه شیرین بیان است. از تفاله ریشه شیرین بیان برای بهبود عملکرد و ویژگی های خاک استفاده می شود.

تفاله شیرین بیان
تفاله شیرین بیان

تحقیقات زیادی در خصوص تفاله شیرین بیان انجام شده است که اثر تفاله و کمپوست شیرین بیان را بر روی گیاهان مختلف بررسی شده است. در مقاله ای که مدینا و همکاران آن انجام داده اند به تاثیر تفاله شیرین بیان بر روی رشد گیاه گوجه فرنگی پرداخته اند.

در این مقاله اشاره شده است که رشد گیاه گوجه فرنگی در بستر حاوی کمپوست و تفاله شیرین بیان نسبت به پیت افزایش یافته است. در این پژوهش همچنین اشاره شده است که تعداد اسپورهای قارچ فوزاریوم در بستر کمپوست نسبت به پیت زود تر کاهش یافته است.

با توجه به آنچه اشاره شد باید گفت که تفاله شیرین بیان به دلیل ساختمان متخلخل باعث افزایش بهروه وری و کاهش مصرف آب می شود. در این پژوهش همچنین اشاره شده است که بستر مخلوط شده با تفاله شیرین بیان بر افزایش عملکرد خیار گلخانه ای می شود.


بیشتر بخوانید: تفاله شیرین بیان برای درخت


بستر رشد توت فرنگی بدون خاک

در کشور ما ایران برای رشد توت فرنگی بدون خاک از کوکوپیت و پرلیت برای بستر رشد بدون خاک استفاده فراوان می شود. با توجه به اینکه کوکوپیت یک ماده وارداتی است و قیمت آن به دلار محاسبه می شود، هر ساله مبلغ بسیار زیادی برای واردات آن هزینه می شود.

به نظر می رسد که تفاله شیرین بیان یک ماده بسیار مناسب برای جایگزینی آن به جای کوکوپیت باشد. با این کار از خروج مقدار زیاد ارز از کشور جلوگیری می شود.

مقاله امکان سنجی استفاده از تفاله ریشه شیرین بیان به عنوان بستر رشد و تاثیر آن بر ویژگی های رشد و جذب عناصر غذایی در کشت بدون خاک توت فرنگی توسط محمدرضا صفی زاده، حمیدرضا بوستانی و عباس میرسلیمانی انجام شده است.

هدف پژوهش در این مقاله اینطور بیان شده است؛ ارزیابی استفاده از تفاله ریشه شیرین بیان به عنوان یک بستر رشد جایگزین و مقایسه آن با بستر رشد مرسوم و همچنین تاثیر آن بر رشد و جذب عناصر غذایی گیاه توت فرنگی تحت شرایط کشت بدون خاک.

تفاله شیرین بیان فارس

در این پژوهش از تفاله شیرین بیان فارس و از منطقه دشمن زیاری  استان فارس که یک منطقه نیمه خشک است استفاده شده است. تفاله شیرین بیان فارس بعد از خرد شدن و غربال گری بدون گندزدایی مورد استفاده قرار گرفته است.

محدوده زمانی انجام تحقیق تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۶ بوده است. دوره کاشت این گیاه به مدت سه ماه بوده است که تا تاریخ ۱۵ اسفند به طول انجامیده است.

نتایج تاثیر تفاله شیرین بیان بر گیاه توت فرنگی

مهمترین بخش هر مقاله ای بخش نتایج آن تحقیق است. در بخش نتایج و بحث این مقاله به موارد زیر اشاره شده است:

مهمترین ویژگی های هر بستر رشد pH  و EC است. این پارامترها به طور مستقیم بر تامین عناصر غذایی تاثیر می گذارند. pH  و EC ماهیت ذاتی مواد موجود بر بستر رشد را نیز مشخص می کنند.

تغییرات ایجاد شده در ترکیبات یک بستر به طور موثر بر pH  و EC آن بستر رشد تاثیر شگرف می گذارد.

بستر رشد تفاله شیرین بیان با نسبت هـاي حجمی مختلف در آغاز کشت بدون کاربرد محلول غـذایی داراي دامنه pH  قلیـایی با مقدار ( ۱۸/۸- ۰۷/۸) بودند. امـا بسـتر رشـد کوکوپیت-پرلیت در این مرحله با مقدار(۰۵/۵)  اسیدي بود.

در این پژوهش بیان شده است که بسترهاي رشد تفاله شیرین بیان پس از کاربرد محلول غـذایی از مقدار (۱۸/۸-۰۷/۸) به مقدار (۸۸/۷-۶/۷) کاهش یافته است که به طور معنـی داري pH بیشـتري نسـبت بـه کوکوپیـت -پرلیـت به مقدار (۱۲/۷ ( داشتند.

کاهش pH بسترهاي آلی عمدتاً یـک پدیـده معمـولی اسـت و این مورد مربوط به گنجایش بافري ضعیف بسـتر هاي بـدون خـاك است. این کاهش عمدتاً در برابر اسیدي شدن محیط توسط ریشه یـا اسـتفاده از کودهاي اسیدي مقاومت کمتری دارند.

با این که گیـاهان مختلف داراي یک دامنه pH بهینه براي رشد هستند، اما بهرطور کلی، pH در حدود ۶ یک pH بهینه برای یک بستر بدون خاك بـراي تهیه مطلـوب عناصر غذایی است.

 در نتایج این پژوهش اشاره شده است که؛ بسـتر هـاي رشـد تفالـه شیرین بیان اختلاف معنی داري بـا یکدیگر نداشـتند. بـه نظـر مـی رسـد اجـزاي تشکیل دهنده این دو نوع بستر رشد سبب اختلاف معنـی دار pH شده است.

مقادیر دامنه pH بسـتر هـاي رشـد تفالـه بـراي گیـاه توت فرنگی در سیستمهاي بدون خاك به عنوان pH قابـل قبـول در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

در این مقاله بیان شده است که با افزایش نسبت تفاله ریشه شیرین بیان به کوکوپیـت در بسـتر رشد، غلظت آهن و منگنز در شاخساره تـوت فرنگـی افـزایش یافته است.

در پایان این مقاله در بخش نتایج آمده است که به نظر می رسد که تمیار ۵۰ درصد پرلیت و ۵۰ درصد تفاله شیرین بیان بستر رشد مناسبی برای جایگزینی بستر شد حاوی ۵۰ درصد کوکوپیت و ۵۰% پرلیت باشد.

همان طور که در متن اشاره شد کمپوست و تفاله شیرین بیان برای کاشت گیاهان مختلف مفید است. از جمله این موارد که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده است، تاثیر تفاله شیرین بیان بر گیاه گوجه فرنگی، تاثیر تفاله شیرین بیان بر خیار گلخانه ای و تاثیر آن بر روی گیاه توت فرنگی می باشد که در این مقاله به آن پرداختیم.

با این همه خواص و با توجه به اهمیت گیاه شیرین بیان و تفاله و کمپوست این گیاه، در صورت نیاز می توانید برای تهیه این محصول با ما در تماس باشید.

یاسر احمدی: ۰۹۱۷۷۱۲۹۵۵۱- ۰۹۳۹۲۳۵۲۴۷۱