چیزی که ما با عنوان شیرین بیان می شناسیم، در واقع حاصل شده از ریشه گیاه شیرین بیان است که فواید بسیاری دارد، از جمله آن، فواید شیرین بیان برای معده است. در این مقاله به سؤال فواید شیرین بیان چیست، پاسخ داده می شود.

این ماده خوراکی که همانطور که گفته شد، از ریشه گیاه شیرین بیان به دست می آید. از نوعی گیاهان، تحت عنوان گونه لوبیاها و روندی است. ریشه این گیاه که مورد استفاده قرار می گیرد، طعم شیرین و عطر خوشی را برای انسان به ارمغان می آورد.

این گیاه نوعی از علفها است که اغلب بومی آسیای غربی، قسمت شمالی آفریقا و منطقه جنوب اروپا است. این نوع همچنین ارتباط نزدیکی با رازیانه دارد.

این گیاه، یعنی رازیانه یکی از منابع مهم طعم دهنده در غذاهای مختلفی است که تهیه می شود. یکی از چندین موارد استفاده این گیاه ارزشمند، استفاده به عنوان طعم دهنده در انواع آبنباتها می باشد.

البته که همانگونه که در هیچ کاری، افراط توصیه نمی شود، درباره مصرف شیرین بیان هم همینطور است. مصرف بیش از اندازه می تواند موجب بروز بسیاری از مشکلات و بیماریها در بدن افراد شود.

بسیاری از خوراکی ها و تنقلات مختلف که در نقاط مختلف جهان تولید و مصرف می شوند، طعمی در بر گیرنده طعم شیرین بیان را دارند. در این میان بخش اعظمی از خوراکیهای تولید شده، عمده مصرف کنندگان خود را در اروپا، استرالیا و نیوزیلند می یابند.

نوعی از محبوب ترین خوراکی ها در هلند، مخلوط کردن آن با خوراکیهای طبیعی معطر دیگر همچون نعنا است.

در مصارف دارویی و پزشکی هم، طب سنتی چینی، نوعی گیاه دارویی را که معادل با شیرین بیان است، حائز اهمیت می داند. علاوه بر این، سازمان پزشکی اروپا نیز شیرین بیان را به فهرست داروهای مقبول گیاهی خود افزوده است.

فواید شیرین بیان برای معده
فواید شیرین بیان برای معده

فواید شیرین بیان برای معده

این گیاه پر خاصیت یعنی شیرین بیان، ویژگیهای بسیاری دارد که از جمله آن، بسیاری از فواید ارزشمندی برای معده است.

از جمله فواید برای معده، عبارت است از اینکه استفاده از عصاره ریشه شیرین بیان، می تواند تا درصد زیادی از التهابهای افزایش اسید معده را بهبود ببخشد.

همچنین می تواند سوزشهای ناشی از افزایش اسید معده و سوء هاضمه را تا حدود زیادی درمان کند.

مطالعاتی درباره تاثیرات این گیاه ارزشمند صورت گرفته است. مطالعه این بود که مصرف مقدار استانداردی از این عصاره، تاثیرات چند برابری نسبت به بسیاری از داروها داشته است.

عصاره ریشه شیرین بیان می تواند نشانه های بیماری ریفلاکس اسید معده را درمان کند. همچنین سوزشی که از ازدیاد اسید معده در قلب منجر می شود را کاهش دهد.


برای مطالعه بیشتر: خواص ریشه شیرین بیان برای سرما خوردگی، سرفه و گلودرد


یکی از عارضه های دردناک برای دستگاه گوارش، زخمهای معده هستند. این زخمها، زخمهایی دردناک هستند که در معده، مری پایین یا روده کوچک ایجاد می شوند. بسیاری از این نوع زخمها، از اجتماع گونه ای از باکتریها ایجاد می شوند.

یکی از شکلهای مصرف در هلند که در نوع خودش جالب است، خشکاندن ریشه شیرین بیان است؛ البته خشکاندن ریشه شیرین بیان در اکثر نقاط دنیا رایج است. اما در هلند با خشکاندن ریشه شیرین بیان آن را به عنوان نوعی آدامس جویدنی مورد استفاده قرار می دهند.

همچنین از ویژگیهای جالب ریشه این گیاه، آن است که با وجود شیرینی فراوان، موجب آسیب به دندان نمی شود. مواد تشکیل دهنده این گیاه به دندانهای ارزشمند ما، صدمه ای وارد نمی کنند.

نوع دیگری از انواع مصارف ریشه شیرین بیان، در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است.

در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، این گیاه را پس از برداشت ابتدای طی فرایندی ساده می شویند. سپس خشک می کنند و این گیاه را به عنوان نوعی خوشبو کننده دهان مورد استفاده قرار می دهند.

فواید شیرین بیان چیست؟

در زندگی انسان، گیاه ها و طب سنتی نقش پر اهمیتی دارند. شیرین بیان از جمله مواد طبیعی ای است که در این زمینه نقش ایفا می کند. اما سؤالی که مطرح است، این است که فواید این گیاه چیست.

شیرین بیان، با توجه به ساختار موادی که دارد، حاوی ترکیبات متعددی است. این ترکیبات اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. از این رو نقش حفاظتی که برای بدن ایفا می کند، می تواند برای مقابله با انواع بیماریها مؤثر باشد.

یکی دیگر از موارد استفاده درمانی شیرین بیان، استفاده برای درمان مشکلات پیش آمده برای مخاط دهان است.

عوارض بروز داده شده در دهان، گاه می تواند ناشی از عوارض جانبی داروهای شیمیایی باشد. اما می توان آنها را توسط داروهای گیاهی شیرین بیان درمان نمود.

نوعی از شکلهای مختلف استفاده از شیرین بیان، استفاده بصورت دم شده می باشد. می توان از دمنوش شیرین بیان و عصاره آن، برای مشکلات گلو و گلو دردهای مختلف استفاده نمود و آنها را بهبود بخشید.

مطالعه ای در زمان سه هفته، روی ۶۶ کودکی که هنوز به مدرسه نرفته بودند صورت گرفت. در طی هفته آموزشی که در پیش دبستانی می گذراندند، روزانه به مقدار ۱۵ میلی گرم عصاره شیرین بیان به آنها داده می شد. این مصرف موجب کاهش چشمگیر بسیاری از باکتریهای بدن کودکان شد.

در قسمتهای ابتدایی متن گفته شد شیرین بیان طعم شیرینی فراوانی دارد. اما موجب پوسیدگی و آسیب به دندان نمی شود. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که ریشه گیاه شیرین بیان نه تنها باعث آسیب به دندان نمی شود، بلکه از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و در برابر باکتریهای دهان و دندان، می تواند نقش محافظتی ایفا کند. این نقش مثبت در سلامت دهان و دندان، در کودکان بیشتر به چشم می آید.

برای ارتباط با ما در نرم افزار روبیکا اینجا کلیک کنید.