به طور کلی، محصولاتی که در طبیعت یافت می شوند، در مصارف بسیاری برای زندگی انسان مفید هستند. گیاه شیرین بیان طبق ساختاری که دارد در شکل های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال یکی از این شکل ها در دامداری، استفاده از تفاله شیرین بیان است.

در واقع تفاله شیرین بیان آن محصولی است که پس از فراوری هایی که بر این گیاه صورت می گیرد، باقی می ماند. در بسیاری از این فرایندها، محصولات مختلف درمانی و خوراکی تولید می شود. اما باقی مانده این فراوری ها هم بی استفاده نخواهد ماند. در مقالات قبلی، به فواید تفاله شیرین بیان در زمینه کشاورزی اشاره شد.


بیشتر بخوانید: تفاله شیرین بیان برای درخت+خرید


به طور کلی، تفاله شیرین بیان به دلایل مختلفی از جمله ساختار و ارزش مواد مغذی، بسیار مفید است. اما این فواید بسیار، بیشتر در زمینه کشاورزی و دامداری و همچنین برخی فعالیت های صنعتی نمود دارد.

به طور ویژه در صنایع دامداری هم استفاده می شود. در ادامه این مقاله، پس از معرفی تفاله شیرین بیان، از فواید استفاده از آن در دامداری خواهیم گفت.

تفاله شیرین بیان

در مناطقی از اروپا، آفریقا و میانه آسیا، شیرین بیان به صورت گیاهی که دارای ساقه های زیرزمینی است رشد می کند. در استفاده های گوناگون، علاوه بر شکل اولیه گیاه، تفاله آن نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

از جمله استفاده های گوناگونی که از شیرین بیان می شود عبارت است از مصرف ریشه شیرین بیان. همچنین می توان به عصاره گیری به شیوه های مختلفی که از شیرین بیان می شود اشاره کرد.

در یکی از شیوه های عصاره گیری، ساقه ها و ریشه های شیرین بیان تحت فشار قرار می گیرند. شیره باقی مانده ای که از تحت فشار قرار دادن این ساقه ها به دست می آید، معادل عصاره شیرین بیان است.

پس از عصاره گیری، مواد باقی مانده از ساقه ها و ریشه های این گیاه، معادل تفاله شیرین بیان می باشد.

خرید تفاله شیرین بیان
خرید تفاله شیرین بیان

گیاه شیرین بیان حاوی خواص درمانی و خوراکی است. به طوری که از پودر و عصاره شیرین بیان در مصارف تولید دارویی استفاده می شود. گیاه شیرین بیان قبل از فراوری ممکن است به صورت سالم در بازار فروش عرضه شود. در این صورت با نام ریشه شیرین بیان دیده می شود. اما ممکن است به صورت قرص یا به صورت پودری هم در بازار عرضه شود. به طور معمول شکل هایی که گفته شد برای مصرف خوراکی و مصرف مستقیم انسانی تولید می شوند.

اما در شکل دیگری، تحت عنوان تفاله شیرین بیان در بازار عرضه می شوند که روند تولید آن گفته شد. این نوع فراوری غالبا جهت استفاده در مصارف کشاورزی و دامپروری تولید می شود. به طوری که کشاورزان برای تقویت خاک باغات خود از این محصول استفاده می کنند. همچنین دامداران جهت ارتقای کیفیت محصولات خود می توانند در جهت خوراک دام از این محصول بهره ببرند.

مصارف تفاله شیرین بیان

به طور کلی، مصرف عمده تفاله شیرین بیان، مربوط به بخش کشاورزی می باشد. به اینصورت که بخش اعظمی از محصول تولیدی تفاله شیرین بیان، در زراعت ها و باغداری ها استفاده می شود. در مورد فواید تفاله شیرین بیان در مقالات گذشته در این سایت، به نکاتی اشاره شده است. به عنوان مثال استفاده از تفاله شیرین بیان می تواند به حفظ رطوبت خاک کمک نماید. همچنین به عنوان نوعی کود، می تواند در جهت تقویت خاک اثرگذاری داشته باشد.

در بخش کشاورزی، از تفاله شیرین بیان در جهت تولید انواع کمپوست استفاده می کنند. به طور کلی کمپوست ها از مواد اولیه ای که به لحاظ ارزش غذایی غنی هستند، تولید می شوند. به عنوان مثال در تولید کمپوستی که برای بستر قارچ استفاده می شود همین فرایند وجود دارد. آن ها از باقی مانده زراعت گندم که شامل کاه و کلش گندم است کمپوست تهیه می کنند.

تفاله شیرین بیان هم با داشتن این ویژگی ها، می تواند در تولید کمپوست نقش داشته باشد.

اما ضایعات گیاهان مختلف، از جمله تفاله شیرین بیان، به طور کلی باعث حفظ رطوبت در بستر کشت می شوند.

در زمینه فعالیت های صنعتی نیز این محصول نقش دارد. به طوری که می تواند در زمینه تولید برخی تخته ها و محصولات چوبی نقش آفرینی کند. در تولید بسیاری از محصولات چوبی، از ضایعات چوبی و گیاهی به عنوان مواد اولیه استفاده می شود.

علاوه بر این می توان از تفاله شیرین بیان، در جهت تولید انواع ذغال استفاده نمود.

شیرین بیان برای دامداری

در روش های نوین پرورش و نگهداری دام، همواره توصیه هایی برای بالا بردن کیفیت محصولات دامی ارائه می شود. یکی از این پیشنهادات در دامداری، استفاده از شیرین بیان است. گذشته از فوایدی که شیرین بیان در زمینه کشاورزی دارد، فوایدی هم برای بخش دامداری دارا است. این فواید بر آمده از ساختار شیمیایی است که تفاله شیرین بیان دارد.

خرید تفاله شیرین بیان
خرید تفاله شیرین بیان

در مورد اثرگذاری تفاله شیرین بیان در دامداری ها، تحقیقاتی صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات در دو شکل نمایان می شود. این نوع استفاده یا اثرگذاری مستقیم خواهد داشت یا غیر مستقیم.

چرا که استفاده از تفاله شیرین بیان، به تنهایی بر کیفیت محصولات دامی اعم از لبنیات یا گوشت اثر مثبت دارد.

همچنین در نوعی دیگر از اثر گذاری، می تواند بر افزایش اشتها و خوراک دام اثر داشته باشد. بسیاری از دامداران همواره برای یافتن راهی که خوراک دام را بیشتر کنند، تلاش می کنند. از این رو استفاده از شیرین بیان می تواند برای آن ها انتخاب مناسبی باشد. دلیل آن این است که افزایش خوراک دام، چند اثر مثبت دارد. اول این که در زمینه نگهداری حیوانات شیرده، سطح شیردهی بیشتر می شود.

دوم آن که به سرعت رشد آن ها کمک می کند. در زمینه نگهداری دام های پرواری، می تواند وزن دام را زود تر به حد مطلوب برساند.

در نتیجه افزایش خوراک دام در دامداری بسیار اهمیت دارد.

خرید تفاله شیرین بیان
خرید تفاله شیرین بیان

طبق یکی از تحقیقات که بر روی تعدادی دام از نوع بز انجام شد، نتایجی مثبت به دست آمد. به این صورت که مشخص شد هم افزایش وزن دام ها با سرعت بیشتری صورت گرفته است. هم اینکه روند هضم و گوارش غذا در این نوع از دام بهبود یافته است.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره و خرید این محصول، می توانید از طریق شماره تماس و لینک زیر با ما در ارتباط باشید.

برای ارتباط با ما در روبیکا، اینجا کلیک کنید.

یاسر احمدی: ۰۹۱۷۷۱۲۹۵۵۱ – ۰۹۳۹۲۳۵۲۴۷۱