محصولات طبیعی و گیاهان اطراف ما، غالبا جهت خوراک انسانی مصرف می شوند. اما استفاده این محصولات و گیاهان، به خوراک محدود نمی شوند. تفاله شیرین بیان هم از جمله محصولاتی است که استفاده های متفاوتی دارد. از این محصول برای تولید کودهای کمپوست استفاده می شود.

در مقاله های قبلی در این سایت، از فواید و خواص شیرین بیان گفتیم. به مصرف شیرین بیان جهت بهره مندی از فواید آن، بسیار توصیه شده است.

همچنین از نقش تفاله شیرین بیان در بخش کشاورزی و دامداری، نکاتی گفته شد. به طور مثال، ذکر شد که استفاده از تفاله شیرین بیان می تواند به حفظ رطوبت بستر کشت کمک نماید.

به طور کلی، کمپوست، به ماده ای گفته می شود که از باقی مانده محصولات طبیعی به دست می آید. این محصولات که تحت عنوان کمپوست شناخته می شوند، حاوی مواد مغذی هستند. در ادامه این مقاله به تعریف دقیق تر کمپوست خواهیم پرداخت. همچنین انواع آن و شیوه تولید کمپوست به وسیله شیرین بیان را هم خواهیم گفت.

تفاله شیرین بیان
تفاله شیرین بیان

تفاله شیرین بیان

در میان محصولات طبیعی و کشاورزی، هر بخش از برداشت می تواند در بازار به فروش برسد. شیرین بیان هم از این قاعده مستثنا نیست و تفاله آن هم طالب های فراوانی دارد.

بر خلاف خیال بسیاری از مردم، فروش محصولات کشاورزی، به میوه آن گیاه محدود نمی شود. در بسیاری از مواقع ریشه، ساقه، گل یا حتی تفاله نوعی گیاه مشتری هایی دارد و در بازار به فروش می رسد.

در مقالات گذشته در این سایت، به فواید درمانی شیرین بیان اشاره شد. به طور مثال پودر ریشه شیرین بیان، عصاره شیرین بیان و چند نوع مصرف دیگر، اهمیت درمانی دارند.

اما در کنار این مصارف، تفاله شیرین بیان هم اهمیت فراوانی دارد. در واقع در محصولات کشاورزی، تفاله به بخش باقی مانده محصول گفته می شود. همان طور که اشاره شد، فراوری های زیادی بر روی گیاه شیرین بیان صورت می گیرد. مثلا در نوعی از فراوری، عصاره شیرین بیان گرفته می شود. بخش باقی مانده از محصول اولیه، معادل تفاله شیرین بیان است.

تفاله شیرین بیان همانطور که اشاره شد، عمدتا در صنایع دام پروری و کشاورزی کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید: تفاله شیرین بیان برای مصارف دامداری


تفاله شیرین بیان، به دلیل وجود مواد مغذی، نیاز به مراقبت های ویژه ای در نگهداری دارد. همچنین در زمان استفاده در زمینه های مختلف، باید دقت داشت که در اثر نگهداری ضعیف، اثر مخرب نداشته باشد.

استفاده از تفاله شیرین بیان می تواند بدون ایجاد تغییر و فراوری باشد و بصورت خام در بستر کشت استفاده نمود. همچنین می توان آن را در روند فراوری قرار داد و بصورت مجزا، به عنوان بستر کشت از آن استفاده کرد.

از اضافات باقی مانده گیاه شیرین بیان، استفاده های زیادی می شود. یکی از این استفاده ها، تولید کمپوست است که در ادامه این مقاله از فواید و روش ساخت آن توضیح خواهیم داد.

تفاله شیرین بیان
تفاله شیرین بیان

شیرین بیان جهت تولید کمپوست

همانطور که پیش تر ذکر شد، یکی از فراوری های شیرین بیان، تولید تفاله است. می توان از این محصول، جهت تولید کمپوست استفاده نمود.

کمپوست به نوعی از مواد کشاورزی گفته می شود که حاوی مواد آلی هستند. استفاده از این مواد در بستر کشت، می تواند به رشد گیاه و افزایش کیفیت آن کمک نماید.

همواره کشاوزان در پی آن اند که روشی بیابند تا بتوانند در زمان کمتر، به کیفیت بیشتری در کشاورزی برسند. یکی از روش هایی که می توانید به کشاورزان پیشنهاد دهید، استفاده از تقویت کننده ها است.

بسیاری از کشاورزان از کودهای شیمیایی در کشاورزی خود استفاده می کنند. چنین محصولاتی ممکن است در کوتاه مدت نتیجه دل گرم کننده ای به کشاورزان بدهد. اما در بلند مدت نتیجه را منفی خواهد نمود.

به عکس، کودهای طبیعی شاید در کوتاه مدت نتیجه خیلی عالی نداشته باشند. اما در بلند مدت اثر مخربی هم نخواهند داشت. اما در میان محصولات طبیعی هم همه کودها به یک اندازه اثر بخشی ندارند. می توان از کودهایی با اثر بخشی بالا استفاده نمود.

یکی از پیشنهادات محصولات طبیعی به کشاورزان، می تواند استفاده از کمپوست باشد. کمپوست در واقع محصولی می باشد که بر پایه بقایای گیاهان مختلف تولید می شود. به طبع، نوع گیاهی که استفاده می شود در اثر گذاری مثبت آن محصول، موثر است.

این بقایای گیاهان در شرایط خاصی نگهداری و تجزیه می شوند. در اثر تجزیه این بقایا، می توان انرژی و مواد مغذی قابل توجهی از آن ها استخراج نمود. در نتیجه در زمینه تقویت بستر کشت و محصول کشاورزی، می تواند نقش خوبی را ایفا کند.

اما ممکن است در اثر نگهداری غیر اصولی، نه تنها در جهت رشد، مثبت نباشد، بلکه مخرب هم باشد.

تفاله شیرین بیان
تفاله شیرین بیان

کود تفاله شیرین بیان

با توجه به توضیحاتی که داده شد، در مورد تعریف کمپوست، تفاله شیرین بیان و نقش شیرین بیان به نکاتی اشاره نمودیم. همچنین به اهمیت استفاده از کود در زمینه کشاورزی، اشاره کردیم. در این بخش، از چند نکته باقی مانده کوتاه دیگر نیز مثال خواهیم زد.

در بخش کشاورزی، با توجه به گستره وسیعی که وجود دارد، برای مسائل مختلف راهکارهای متفاوتی ارائه می شود.

اما به طور مثال، تولید و پرورش قارچ نیاز به فراهم کردن شرایطی دارد. قارچ ها در بستر هایی که حاوی مواد آلی و مغذی هستند، بدون نیاز به کشت بذر رشد می کنند. قارچ برای رشد خود به کشت بذر نیاز ندارد. اما به حفظ رطوبت و دمای مناسب، همچنین بستر مغذی بسیار حساس است.

در ساخت کمپوست هایی که قارچ در آن رشد می کند، از باقی مانده محصول گندم و همچنین تفاله شیرین بیان استفاده می شود.

از جمله فوایدی که استفاده از کمپوست و تفاله شیرین بیان در کشاورزی دارد می توان به چند نکته اشاره کرد.

استفاده از تفاله شیرین بیان در مناطق گرم و خشک می تواند بسیار مفید باشد. چرا که می تواند در حفظ رطوبت نقش ایفا کند.

در بسیاری از زمین ها که خاک نیاز به تقویت دارد، استفاده از کمپوست شیرین بیان می تواند انتخاب مناسبی باشد. چرا که حاوی مواد مغذی است و از این جهت پر اهمیت می باشد.

همچنین می توان به خاصیت ضد باکتری آن اشاره کرد. در یکی از تحقیقاتی که صورت گرفته است، استفاده از تفاله شیرین بیان می تواند در جلوگیری از ایجاد بیماری در کشاورزی، موثر باشد.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره و خرید این محصول، می توانید از طریق شماره تماس و لینک زیر با ما در ارتباط باشید.

برای ارتباط با ما در روبیکا، اینجا کلیک کنید.

یاسر احمدی: ۰۹۱۷۷۱۲۹۵۵۱ – ۰۹۳۹۲۳۵۲۴۷۱