یکی از گیاهان اطراف ما که مورد استفاده های گوناگون انسانی قرار می گیرد، شیرین بیان است. عصاره شیرین بیان نیز قابل استفاده می باشد. در طی سالیان اخیر، این محصول در بازار صادرات جایگاه خوبی پیدا کرده است.

گیاه شیرین بیان از جمله گیاهان خودرو است که در مناطقی از اروپا، آفریقا همچنین آسیا قابل رویت است.

گیاه شیرین بیان، مانند دیگر گیاهان متشکل از ریشه، ساقه و برگ ها است. در این ساختار، ریشه و همچنین ساقه زیر زمینی آن به عنوان دارو مصرف می شود.

ریشه های این گیاه متشکل از پوستی با رنگ قهوه ای و بعضا سیاه رنگ است. مغز این ریشه ها با رنگ زرد قابل مشاهده است. در زبان فارسی، گیاه شیرین بیان با نام دیگری هم شناخته می شود. از جمله مهک یا مجو.

در یکی از توصیه های کهن ایرانی، از فواید شیره شیرین بیان نام برده اند. در آن متن برای دفع آفات کشت خربزه، به استفاده از شیره شیرین بیان توصیه شده است.

شیرینی ای که از این گیاه قابل حس می باشد، بر آمده از ترکیبات شیمیایی این گیاه است. این محصول، حاوی گلیسیریزین است. این ماده طی فرایندی به طعم شیرینی تبدیل می شود که طعم این محصول را منحصر به فرد می کند.

عصاره شیرین بیان
عصاره شیرین بیان

به لحاظ پرورشی، خود گیاه شیرین بیان در گروه گیاهان خودرو قرار می گیرد. به همین جهت در مکان هایی که نور و گرمای بیشتری دریافت می کنند، رشد می کند.

اما عصاره شیرین بیان به طرق مختلفی گرفته میشود. یکی از آن روش ها فشردن و خارج سازی مایعات درون گیاه است. در روشی دیگر این گیاه در آب جوشانده می شود و تکه های گیاه از آب خارج می شوند. مایع باقی مانده همان عصاره شیرین بیان است. در ادامه این مقاله از عصاره شیرین بیان بیشتر خواهیم خواند.

 صادرات شیرین بیان

امروزه در کسب و کار های بزرگ، یکی از مهمترین فاکتور ها، بازار جهانی و صادرات است. در مورد محصول شیرین بیان و عصاره آن نیز، این مورد اهمیت زیادی دارد.

به طوری که برای بازار فروش جهانی باید کشورهای مختلفی را مد نظر قرار داد.

ایران یکی از مهمترین کشور ها در زمینه کشت و پرورش گیاه شیرین بیان است. این گیاه که ریشه ارزشمندی دارد، در نوعی خاص از آب و هوا رشد بهتری دارد.

با توجه به خاک ارزشمند کشورمان ایران، این گیاه به خصوص در غرب کشور، شرایطی بهتری برای رشد می یابد. یکی از مناطق صادر کننده این محصول در ایران، استان های جنوب غربی و مرکزی ایران می باشند. این استان ها، بازار های مناسبی را در خارج از کشور جهت صادرات یافته اند. این مناطق، محصولات خود را تحت عنوان عصاره شیرین بیان، پودر شیرین بیان و ریشه شیرین بیان صادر می کنند. بخشی از این بازار های هدف عبارت اند از آفریفا و اروپا، به خصوص کشور آلمان.

این موضوع علاوه بر صادرات محصول و ورود ارز به کشور، از جهت تامین شغل هم مهم است. چرا که در طی سال، بسیاری از افراد به واسطه این بازار، وارد بازار کار می شوند.

این صادرات در جهت تامین نیاز های مختلفی در کشورهای هدف صورت می گیرد. به عنوان مثال برای مصارف بهداشتی، کشاورزی، خوراکی و دارویی از این محصول استفاده می شود.

در مصارف دارویی، بازار خوبی در کشور هایی که برای درمان مشکلات تنفسی دارو تولید می کنند وجود دارد. چرا که این گیاه برای درمان التهابات تنفسی و علائمی همچون سرفه و گلودرد موثر است. علاوه بر آن برای تقویت ایمنی در دستگاه گوارش نیز اثر گذار است.

با تشریح موارد دیگر به نتیجه ای می رسیم. اینکه ایران در کشور هایی که به تولید دارو مشغول هستند، بازار خوبی برای صادرات شیرین بیان می تواند پیدا کند.

عصاره شیرین بیان

به طور کلی، مهمترین ویژگی های گیاه شیرین بیان و عصاره آن، مربوط به مصارف دارویی می شود. چرا که در مصارف دارویی، چه شیمیایی چه گیاهی، از شیرین بیان استفاده های زیادی می شود.


بیشتر بخوانید: فواید شیرین بیان برای معده چیست؟


این گیاه، حاوی ترکیباتی است که در درمان بخس های مختلفی از بیماری های انسان موثر است. به طور مثال برای درمان بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. یا در درمان بیماری های گوارشی نقش موثری دارد. همچنین در تهیه موادی که برای پیشگیری آلودگی های دهان و دندان استفاده می شود هم نقش دارد. از عصاره شیرین بیان برای کنترل عوارض بیماری های زنانه هم استفاده می شود؛ چرا که خاصیت التیام بخشی برای چنین مواردی دارد.

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، عصاره ریشه شیرین بیان از طرق مختلفی به دست می آید. در نوعی از تهیه عصاره، تکه های چوبی ریشه شیرین بیان را در آب می جوشانند و عصاره را به دست می آورند. در نوعی دیگر، ریشه تازه شیرین بیان را تحت فشار قرار داده و عصاره از آن خارج می شود.

همچنین یکی از روش های پیشنهادی دیگر، استفاده از پودر ریشه شیرین بیان است. به اینصورت که پودر داخل ریشه را خارج می سازند و آن را در آب می جوشانند. نهایتا مایع غلیظی که در ظرف باقی می ماند، عصاره شیرین بیان است.

عصاره شیرین بیان
عصاره شیرین بیان

صادرات عصاره شیرین بیان

اخیرا در بازار های جهانی، محصولات طبیعی طرفداران زیادی پیدا کرده اند. شیرین بیان و عصاره شیرین بیان هم از این قاعده مستثنا نیست. از همین رو در بازار صادرات هم نقش پر اهمیتی را ایفا می کند. برای کشور عزیزمان ایران، بازار خوبی برای صادرات عصاره شیرین بیان تشکیل شده است. با صادرات شیرین بیان، مسیری برای حضور در بازار های جهانی باز می شود. همچنین ارز قابل توجهی وارد کشور می شود.

عصاره شیرین بیان به لحاظ نقش مثبتی که در زمینه سلامتی و درمانی انسان دارد، در کشور های تولید کننده دارو پرطرفدار است. کشور هایی که به تولید دارو مشغول هستند، از تولیدکنندگان شیرین بیان، استقبال می کنند. کشور های تولید کننده، محصولات خود را در قالب های گوناگونی به بازار های صادرات ارسال می کنند. از آن جمله می توان به پودر، عصاره، ریشه و شکل های دیگر اشاره کرد.

عصاره شیرین بیان
عصاره شیرین بیان

ایران از جمله صادرکنندگان مطرح در زمینه بازار شیرین بیان است.

با توجه به شرایط خاصی که شیرین بیان برای رشد می طلبد، این گیاه در برخی از مناطق ایران رشد خوبی دارد. به طور مثال در مناطق گرم جنوب غربی و جنوب کشور، این گیاه پرورش داده می شود. در سایر نقاط نیز این گیاه به صورت خودرو رشد می کند.

شما هم می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید این محصول، از طریق لینک زیر و شماره تماس، با ما در ارتباط باشید.

برای ارتباط با ما در روبیکا، اینجا کلیک کنید.

یاسر احمدی: ۰۹۱۷۷۱۲۹۵۵۱ – ۰۹۳۹۲۳۵۲۴۷۱