از شیرین بیان بعنوان ماده ای که در تولید خوراکی ها استفاده می شود و دارای فوایدی برای سلامتی است اشاره شد. از فواید بی شمار مصرف ریشه شیرین بیان برای سلامتی انسان در زمینه های مختلف نمی توان چشم پوشی نمود. در بسیاری از زمینه ها، در مقالات مختلف این سایت به نکات مثبتی اشاره کردیم. خواص مثبتی همچون خاصیت التیام بخشی، ضد عفونی و تقویتی.

اما در این مقاله قصد داریم تا به نوعی متفاوت از استفاده شیرین بیان اشاره نماییم.

در میان خانواده هایی که فرزندان خردسالی دارند، یکی از دغدغه هایی که وجود دارد، خرید خوراکی است. کودکان همواره به سمت خوراکی هایی می روند که برای آن ها جذاب می باشد. در بسیاری از این موارد، این خوراکی های جذاب به لحاظ ارزش غذایی، ارزش بالایی ندارند. گذشته از این که نقشی در تقویت سلامتی آن ها ندارند، ممکن است بعضا باعث ایجاد بیماری هایی هم بشوند. اما به دلیل برقراری آرامش در خانواده، والدین در بعضی موارد بر ضررهای آن چشم پوشی کرده و آن را خریداری می کنند.

اما می توان در عوض استفاده از خوراکی هایی که از سلامت آن ها اطمینان نداریم، از محصولات سالم تر استفاده نماییم.

ریشه شیرین بیان
ریشه شیرین بیان

محصولاتی که می توان تا حدی اطمینان بیشتری به کیفیت آن ها داشت، غالبا بر پایه گیاهان و محصولات طبیعی تولید می شوند. چیپس میوه، قرص نعنا، نوشیدنی های گیاهی مثل بهارنارنج، برگه زردآلو و مواردی از این قبیل، از جمله خوراکی های سالم هستند.

ریشه شیرین بیان

انسان می تواند از قسمتی از گیاهان مثل ریشه یا میوه که به رشد کافی رسیده باشد استفاده کند. به عنوان مثال درخت زردآلو ابتدا شکوفه می دهد، سپس تبدیل به میوه می شود و میوه آن مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بعضی گیاهان همچون شیرین بیان بیش از یک بخش گیاه استفاده می شود. در درخت انگور، هم برگ ها مورد استفاده قرار می گیرد و هم میوه.

شیرین بیان هم از جمله گیاهانی است که بخش های مختلف آن، مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه آن به شکل پودری در سفره غذایی مردم وجود دارد. تفاله فراوری شده ساقه آن در کشاورزی و خوراک دام استفاده می شود. عصاره آن به عنوان طعم دهنده در غذاهای خانگی مورد استفاده قرار میگیرد.

اما به طور کلی، بخش غالب هدف از کاشت و پرورش شیرین بیان، فراوری و فروش ریشه شیرین بیان می باشد. چرا که بیشتر فواید و خواص این گیاه، درون ریشه آن جمع شده است. همچنین سلیقه بازار مصرف در مناطق مختلف از جمله ایران، ریشه را بیشتر می پسندد. به همین جهت، بیشتر ریشه خشک شده شیرین بیان در مراکزی چون عطاری ها، به فروش می رسد. علاوه بر آن، محصولات فراوری شده فراوانی در تولیدی ها بر پایه ریشه شیرین بیان تولید می شوند.

تولید قرص ها و محصولات دارویی بر پایه شیرین بیان از آن جمله هستند.


بیشتر بخوانید: نقش عصاره شیرین بیان در داروسازی + صادرات


در نوع ریشه خشک این گیاه، بیشتر استفاده مردم، از پودر این محصول می باشد.

ریشه شیرین بیان
ریشه شیرین بیان

پودر ریشه شیرین بیان در طبخ و مصرف غذاهای آسیایی نقش پر رنگی دارد. در بسیاری از غذاهای محلی ایرانی، از شیرین بیان به عنوان نوعی چاشنی که همراه غذا مصرف می شود، استفاده می کنند.

شیرین بیان در تولید خوراکی ها

امروزه، استفاده از محصولاتی که حاوی فوایدی برای سلامتی باشند، بسیار طرفدار پیدا کرده است. به همین جهت، تولید کنندگان در روند تولید خوراکی ها، سعی دارند از مواد مفیدی همچون شیرین بیان استفاده نمایند.

در سال های اخیر، ابتکارهایی در تولید محصولاتی همچون تنقلات سالم و طبیعی صورت گرفته است. بسیاری از این تولیدات، ریشه در تاریخ و گذشته مردم دارد. به عنوان مثال امروزه تولید و مصرف میوه خشک شده، بازار خوبی دارد. اما این خوراکی، در گذشته های دور هم کاربرد داشته است.

بسیاری از مردم نسبت به استفاده های غلط از خوراکیهای مضر آگاهی پیدا کرده اند. به همین جهت، برای سلامتی خود و فرزندانشان، سعی در استفاده از محصولاتی دارند که مضر نباشند. در چنین مواردی، می توانند خوراکی هایی را که بر پایه گیاهان ساخته شده اند تجربه نمایند.

با استفاده از شیرین بیان، چند نوع خوراکی تولید می شود.

نوعی آدامس بدون قند با طعم و عصاره شیرین بیان تولید شده و به فروش می رسد.

همچنین از شیرین بیان جهت تولید نوعی از پاستیل استفاده می شود.

شیرین بیان در تولید انواع کیک و شکلات نیز کاربرد دارد. این استفاده از آن جهت است که ریشه شیرین بیان، از طعم شیرینی برخوردار است. به همین جهت در تولید خوراکی ها از آن استفاده می شود.

در نوعی دیگر از ابتکارهای امروزه، نوعی بستنی با طعم و عصاره شیرین بیان به تولید می رسد. شیرین بیان از جهت طعم شیرینی منحصر به فردی که دارد، طرفداران زیادی را در این محصول به خود جذب می کند.

علاوه بر جذابیت در طعم خوراکی هایی که با شیرین بیان تولید می شوند، از جهت سلامتی هم، جذابیت دارد. چرا که در زمینه گوارش، شیرین بیان در بسیاری از موارد موثر واقع می شود.

مصرف شیرین بیان

در این مقاله و مقاله های پیشین که در این سایت منتشر شده است، به فواید مختلف مصرف شیرین بیان اشاره شد.

به علت فوایدی که شیرین بیان دارد، این محصول به صورت فراوری شده و غیر فراوری شده مورد استفاده قرار می گیرد.

از خواص درمانی و دارویی این محصول، می توان به خاصیت التیام بخشی به التهابات گلو اشاره نمود.

ریشه شیرین بیان
ریشه شیرین بیان

از دیگر فواید معجزه آسای شیرین بیان، می توان به نقشش در بهبود مشکلات گوارشی اشاره کرد. از این گیاه در روند درمان بیماری های گوارشی استفاده فراوانی می شود. همچنین در روند تولید داروهایی که برای سلامتی معده به تولید می رسند، از شیرین بیان استفاده می شود.

عصاره ریشه شیرین بیان همچنین در درمان بیماری های حساسیتی مثل آفت دهان، اثر گذار است. در تولید نوعی ژل که آفت دهان را بهبود می بخشد، از عصاره شیرین بیان استفاده شده است.

جدای از موارد استفاده جهت سلامتی انسان و درمان بیماری ها، شیرین بیان در کشاورزی هم مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال برای تقویت بستر کشت و همچنین بهبود کیفیت محصولات دامی، از تفاله شیرین بیان استفاده می شود.

شما می توانید برای برقراری ارتباط و ثبت سفارش، از طریق شماره تماس و لینک زیر، با ما در ارتباط باشید.

برای ارتباط با ما در روبیکا، اینجا کلیک کنید.

یاسر احمدی: ۰۹۱۷۷۱۲۹۵۵۱ – ۰۹۳۹۲۳۵۲۴۷۱