امروزه در جهت درمان بسیاری از بیماری ها، از مواد طبیعی و شیمایی استفاده می شود. در زمینه درمان به شیوه طبیعی، عصاره شیرین بیان نقش قابل توجهی در داروسازی دارد. به همین جهت است که صادرات شیرین بیان به کشورهایی که در زمینه داروسازی فعالیت دارند، رشد داشته است.

همواره انسان در پی کشف خواص و فواید مواد طبیعی جهان و اطراف خود است. یکی از این هزاران موادی که بر روی آن تحقیقات فراوان صورت گرفته است، شیرین بیان می باشد. شیرین بیان از جمله گیاهانی است که با ویژگی های درمانی همراه می باشد. به همین جهت در مصارف داروسازی، کاربردهای بسیاری دارد.

بسیاری از گیاهان همچون نعنا، بابونه، رازیانه، زیره و … در صنایع داروسازی کاربرد دارند. این موضوع به این دلیل است که دانشمندان و متخصصین امر بر روی چنین گیاهانی، تحقیقاتی انجام داده اند. نتیجه تحقیقات چنین بوده است که میتوان از این مواد، استفاده دارویی نمود. یعنی این امکان را دارند که در جهت درمان بسیاری از بیماری ها به انسان ها کمک نمایند. این به دلیل وجود ترکیباتی مفید است که درون چنین گیاهانی قرار دارند.

در ادامه این مقاله، درباره علل خواص درمانی و کارکردهای مصرف درمانی شیرین بیان سخن خواهیم گفت. همچنین از ویژگی های عصاره شیرین بیان، به نکاتی اشاره خواهیم کرد.

عصاره شیرین بیان
عصاره شیرین بیان

نقش شیرین بیان در داروسازی

در زمینه درمان بیماری هایی که انسان با آن ها مواجه می شود، شیرین بیان نقش دارویی دارد. همچنین می تواند در داروسازی ها استفاده شود.

به طور کلی، شیرین بیان که حاوی ترکیباتی است که برای سلامتی انسان مفید است، به چند شکل استفاده می شود. منظور از این چند شکل، فراوری هایی است که بر روی این محصول صورت می گیرد. ممکن است در زمانی با پودر کردن چوب خشک شده شیرین بیان، انسان بتواند از این محصول استفاده نماید. همچنین ممکن است در موقعیتی دیگر، این گیاه با جوشاندن مورد استفاده انسان قرار بگیرد.

انواعی از این مصارف که بیان شد، به طور مشترک در داروسازی هم استفاده می شود. در تولید بسیاری از قرص ها، محصول شیرین بیان به تنهایی به صورت پودر در داروها وجود دارد.

گیاه شیرین بیان به لحاظ ارزش غذایی حاوی ویتامین هایی است. این ویتامین ها شامل B1 و B2 و B3 و B5 و E می باشد.

یکی از مهمترین مصارف دارویی رفع عفونت های دهانی و آفت دهان می باشد. استفاده منظم از شیرین بیان، می تواند به درمان آفت دهان کمک نماید.


بیشتر بخوانید: خواص ریشه شیرین بیان برای آفت دهان


از دیگر فواید شیرین بیان، می توان به درمان مشکلات گوارشی اشاره نمود.

در روند درمان این دست بیماری ها، به استفاده از داروهای شیمیایی توصیه می شود. اما در کنار چنین روش هایی، استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی هم می تواند نقش خوبی ایفا کنند. یکی از راه های درمان گیاهی مشکلات گوارشی، استفاده از شیرین بیان است.

عصاره شیرین بیان
عصاره شیرین بیان

یکی از مهم ترین کاربرد های شیرین بیان در زمینه درمان گوارش، کنترل اسیده معده می باشد. در بسیاری از مواقع، متأثر از دلایل مختلفی همچون استرس یا عدم رعایت رژیم غذایی، ترشح اسید معده بیشتر می شود. این مشکل را می توان با مصرف شیرین بیان کنترل نمود.

عصاره شیرین بیان در داروسازی

در میان شیوه های مختلفی که امروزه برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود، دو دسته بندی وجود دارد:

گیاهی و شیمایی.

در داروسازی های به روش گیاهی، عصاره شیرین بیان کاربرد بسیاری دارد. امروزه پزشکان در موقعیت های مختلف، از داروهای شیمیایی و گیاهی بهره می برند. اما تولید داروهایی که بر پایه محصولات طبیعی و گیاهی می باشند، در داروسازی ها رونق گرفته است. در میان موادی که برای ساخت دارو استفاده می شود، شیرین بیان، نقش جامعی دارد. در تولید بسیاری از داروها که برای درمان امراض مختلف ساخته می شوند، از شیرین بیان استفاده می شود. به طور مثال برای درمان آفت دهان، مشکلات گوارشی، مشکلات حلق و بینی و… از شیرین بیان بهره می برند.

تعدادی از داروها که در گزارش تولید خود به نام شیرین بیان اشاره نموده اند را ذکر خواهیم کرد.

با عصاره شیرین بیان، نوعی شربت ضد احتقان و درمان کننده آبریزش بینی تولید شده است.

در ادامه، نوعی شربت ضد سرفه، ضد گلو درد و بهبود دهنده روند درمان سرماخوردگی تولید می شود.

شرکت ها، در روند درمان و بهبود درد ناشی از التهاب گلو، نوعی قرص مکیدنی تولید کرده اند. در لیست مواد اولیه ساخت این قرص، به گل ختمی، عصاره شیرین بیان و اسانس نعنا اشاره شده است.

در بخش درمان عفونت های دهانی، درمان آفت دهان، اهمیت ویژه ای دارد. این آفت ها ممکن است بر اثر آلودگی دهان و دندان یا استرس ایجاد شوند. برای درمان آفت، نوعی ژل تولید شده است که می تواند تا حد زیادی به بهبود این زخم کمک کند.

دردهای معده، غالبا ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی یا در برخی موارد ناشی از دردهای عصبی هستند.

به همین جهت در ساخت داروهای گوارشی، به علت خاصیت تسکینی و التیام بخش، از شیرین بیان استفاده می شود.

عصاره شیرین بیان
عصاره شیرین بیان

صادرات عصاره شیرین بیان

همانطور که ذکر شد، در روند درمان و تولید داروهای مختلف، از عصاره شیرین بیان استفاده می شود.

به همین جهت، بازار صادرات به مقصد کشورهایی که در تولید دارو برجسته هستند، رونق فراوانی دارد.

در سال های اخیر، فرصت خوبی برای صادرات شیرین بیان ایجاد شده است. به همین جهت، روند تولید و پرورش این گیاه هم سرعت و رونق بیشتری گرفته است.

به طور مثال در کشور خودمان، در مناطقی از نواحی جنوبی و غربی، پرورش و تولید این نوع گیاه رواج دارد.

ایران علاوه بر تولید گیاه شیرین بیان، در زمینه صادرات، هم در نوع پودر و هم نوع عصاره شیرین بیان فعالیت دارد. اما بر اساس بررسی آمار سال های اخیر، صادرات نوع پودری شیرین بیان، اوضاع بهتری دارد.

غالبا مقصد صادرات این محصول، کشورهایی هستند که در زمینه تولید داروهای مختلف فعالیت دارند. بخش اعظمی از این صادرات، به کشورهای اروپایی می باشد. در بین کشور های اروپایی، آلمان از مهمترین کشورهای وارد کننده می باشد.

بخش دیگری از این صادرات، به مقصد کشورهای آفریقای جنوبی صورت می گیرد.

این بازار صادرات، به جهت تأمین ظرفیت اشتغال زایی داخلی و همچنین ورود ارز به کشور اهمیت دارد. گذشته از آن، به لحاظ کیفیت تولید، ایران از جمله صادرکنندگانی است که شرایط خوبی برای پرورش دارد.

شما می توانید برای برقراری ارتباط و ثبت سفارش، از طریق شماره تماس و لینک زیر، با ما در ارتباط باشید.

برای ارتباط با ما در روبیکا، اینجا کلیک کنید.

یاسر احمدی: ۰۹۱۷۷۱۲۹۵۵۱ – ۰۹۳۹۲۳۵۲۴۷۱